O Gott, du frommer Gott, BWV 767
Allein Gott in der Höh sei Ehr, BWV 676
Dies sind die heil'gen zehn Gebot, BWV 678
Fantasia & Fuga in sol klein, BWV 542
Bernard Foccroulle is geboren in Luik in 1953. Halverwege de jaren zeventig begon hij een internationale carrière als organist, waarbij hij een uitgebreid repertoire speelde, van de renaissance tot de hedendaagse periode. Hij heeft tientallen wereldpremières gegeven van werken van componisten als Philippe Boesmans, Brian Ferneyhough, Betsy Jolas, Xavier Darasse, Jonathan Harvey en Pascal Dusapin.
In de jaren tachtig was hij lid van het Ricercar Consort, dat zich richtte op Duitse barokmuziek. Zijn discografie als solist omvat meer dan veertig opnamen op CD. Hij heeft de complete orgelwerken van J.S. Bach, Dietrich Buxtehude en Matthias Weckmann opgenomen voor Ricercar, waarbij hij zorgvuldig de best bewaarde historische instrumenten selecteerde. Zijn opnames werden meermaals bekroond: de volledige Buxtehude-opname werd in 2007 bekroond met de Diapason d'or de l'année en de Grand Prix de l'Académie Charles Cros.
Hij was directeur van De Munt van 1992 tot 2007. Van 2007 tot 2018 was hij directeur van het Internationaal Festival van de Lyrische Kunst in Aix-en-Provence. Hij ontving de Leadership Award tijdens de Opera Awards in Londen in 2017.
In 1993 richtte hij de vereniging "Cultuur en Democratie" op, die zich inzet voor een zo breed mogelijke deelname aan het culturele leven.
Van 1978 tot 1990 doceerde hij muziekanalyse aan het Conservatorium van Luik. Sinds 2010 is hij professor orgel aan het Conservatorium van Brussel.
De laatste jaren heeft hij een groot aantal multidisciplinaire projecten opgezet waarbij het orgel wordt geassocieerd met dans (choreografieën van Jan Fabre en Salvador Sanchis) of video (creatie van Lynette Wallworth).
Bernard Foccroulle schreef werken voor sopraan en orkest (Am Rande der Nacht naar Rilke), voor bariton en kamermuziekensemble (Due naar De Luca), voor bariton, sopraan en zes instrumenten (E vidi quattro stelle naar Dante's Purgatorio), Quatre mélodies naar Verlaine voor sopraan en piano. Zauberland, een cyclus melodieën voor sopraan en piano op gedichten van Martin Crimp ging in april 2019 in première in het Théâtre des Bouffes du Nord in Parijs, in een regie van Katie Mitchell, en werd daarna gepresenteerd in Weimar, Londen (ROH), New York (Lincoln Center), Lille, Sint-Petersburg, Moskou, Brussel (De Munt)...
Hij heeft ook een cyclus stukken voor historische orgels gecomponeerd (CD AEON, Diapason d'Or 2016).
Hij schreef "La naissance de l'individu dans l'art" (Grasset, 2003) in samenwerking met Robert Legros en Tzvetan Todorov. Hij heeft ook twee boeken met interviews gepubliceerd: "Entre passion et résistance" (Labor, 2005) en "Faire vivre l'opéra, un art qui donne sens au monde" (Actes Sud, 2018).
Hij heeft eredoctoraten van de Universiteit van Montreal en de Universiteit van Aix-Marseille.